Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Skyldighet att spara foton för efterbeställning

Hej

Jag fotograferade min dotter hos en fotograf för mindre än ett år sen. Jag köpte ett foto digitalt som skulle förstoras och frågade om jag kunde efterbeställa vid senare tillfälle. Fotografen informerade mig per mail att bilderna finns hos henne och att det gick alldeles utmärkt att efterbeställa bilder. Hon angav ingen tidsfrist. Inför jul nu ville jag efterbeställa bilder och får då besked att hon raderat hårdisken med fotona eftersom de togs för ett tag sen. Hon hade inte informerat mig eller mailat mig om jag vill beställa bilder innan hon raderade alla foton. Får en fotograf verkligen göra så?
/G

Signatur: 
G

Comments

När man beställer porträttfotografering bör man avtala om hur länge fotografen avser att bevara sitt arkiv. En professionell fotograf kan man räkna med att han/hon förvarar sitt arkiv åtminstone i fem år. Det låter högst tveksamt att en fotograf raderat sitt arkiv på detta sätt, men finns inget avtal så kan det vara svårt att driva frågan. Jag tycker dock att du skall höra med foto-organisationerna BLF och SFF vad de anser och om fotografen är ansluten till någon av dessa organisationer. Det är viktigt att man ser upp vid beställningen av fotouppdraget och gärna skriver ett avtal mellan parterna vad som förväntas. Organiserade fotografer kan man också begära mer av och får då en större trygghet.
By Staffan Teste