Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Gränser för personbild

Arbetar en del ideellt åt en studentorganisation, efterhand som jag fotograferat har de blivit mer intresserade av att använda dessa för att visa upp sin verksamhet och locka fler att dyka upp, vilket jag antar får klassas som reklam. Har jag förstått det rätt om jag påstår att vi får fotografera hur vi vill på deras fester/arrangemang men att ovan nämnda användande kräver tillstånd från motivet? Vad gäller på ett disco/dans-golv? Krävs det tillstånd från alla? Vad gäller om man redigerar ett foto så att man inte kan uttyda individer? Räknas dessa fortfarande som motiv som behöver ge sitt tillstånd? Och en sista spinn på det hela, räknas det som reklam att publicera foton från en tillställning om dessa sen kan tänkas refereras till i senare marknadsföring?

Signatur: 
Teknologfotograf

Comments

En studentorganisation är inte näringsidkare och då gäller inte lagen om namn och bild i reklam så organisationen kan använda bilderna med personer på utan att dessa behöver tillfrågas. Om däremot studentorganisationen bildar ett aktiebolag som ordnar med aktiviteterna behövs godkännande av personerna på bilden. En fördel kan vara att ange vid entren att fotografering kan förekomma och användas i föreningens verksamhet så gästande vet vad som gäller. Redigeras ett foto så att ingen person är igenkännbar behövs inget tillstånd för reklamanvändning av näringsidkare. I den händelse man i reklamsammanhang av en näringsidkare anger en länk till en annan sajt där en förening har de här bilderna kan det nog inte anses som om bilden fanns i reklamsammanhang.
By SuperAcoAdmin