Har en kollega som nyss har börjat på salongen där jag jobbar.
I stort sett alla på vår arbetsplats har ”tjänstekamera” och det ingår delvis i vårt arbete att fotografera. Bilderna används i olika publikationer, broschyrer och på vår hemsida. Om jag förstått det hela rätt så har respektive fotograf upphovsrätten/publiceringsrätten medan företaget har den ekonomiska rätten. Är det så att fotografen i detta fall har ensamrätt var/hur/när en bild kan publiceras? Vad händer med bilderna då fotografen slutar sin anställning? Bör/kan denne ta med sig sina bilder? Kan bilderna publiceras på fotografens nya arbetsplats? Får vi, dvs den nuvarande arbetsplatsen då betalt? Har vi någon möjlighet att stoppa publicering som vi anser olämplig? Vad händer om fotografen dör? Ska vi då jaga arvingarna för att få använda en bild? Bör/kan man reglera i ett anställningsavtal att bilderna stannar i huset och vi får fritt använda bilderna?
Kommentarer
Det är viktigt att i ett